DSpace Repository

PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AND CONSCIENTIOUSNESS OF CIVIL SERVANTS AT DIFFERENT STAGES OF PROFESSIONAL GROWTH

Show simple item record

dc.contributor.author Zarichanskyi, O. A.
dc.contributor.author Sokurenko, V. V.
dc.contributor.author Yevdokimova, O. O.
dc.contributor.author Зарічанський, О. А.
dc.contributor.author Сокуренко, В. В.
dc.contributor.author Євдокімова, О. О.
dc.date.accessioned 2023-05-11T08:55:11Z
dc.date.available 2023-05-11T08:55:11Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/17726
dc.description Zarichanskyi, O. A., Sokurenko, V. V., & Yevdokimova, O. O. (2023). Professional responsibility and conscientiousness of civil servants at different stages of professional growth. Insight: the psychological dimensions of society, 9, 191–209. https://doi.org/10.32999/KSU2663-970Х/2023-9-11 uk_UA
dc.description.abstract The article presents findings of a study of civil servants’ professional responsibility and conscientiousness in the context of their professional activities. The purpose of the paper is to analyze the specifics of professional activity and conscientiousness of civil servants at different stages of their professional growth. Methods: the questionnaire “Structure and Level of Professional Responsibility” by N. Makeieva (2014) and “The Consciousness Scale” by Melnykov & L. Yampolskyi in the adaptation of I. Furmanov & L. Perhamenshchyk (1998). The empirical study base consisted of civil servants at different stages of professional growth: first-year students (majoring in public management and administration) of higher education institutions; novice civil servants; civil servants with ten or more years of experience. The results of the theoretical study demonstrated how integral characteristics of a qualitative character of conscientiousness and responsibility manifest themselves during professional self-actualization and self-fulfillment. It was empirically established that students majoring in public management and administration are less aware of the importance of their activity and the need for its high-quality and thorough performance and have lower responsibility and concern about performance results. Novice civil servants are less capable of making action plans independently and are less prone to display an active attitude in choosing more optimal ways of solving professional tasks. Civil servants with ten or more years of experience are more inclined to be guided in their professional activities by the law, social and professional requirements, and rules. Conclusions. Although it was empirically established that civil servants with ten or more years of experience have a high level of conscientiousness, while students and novice civil servants have a medium level (concurrently with a significantly higher frequency of a low level). The study highlighted the need to examine the specified characteristics and adopt special programs for their development. У статті наведено результати дослідження професійної відповідальності і совісності державних службовців у контексті їхньої професійної діяльності. Метою роботи стало вивчення специфіки професійної відповідальності і совісності державних службовців на різних етапах професійного становлення. Методичний інструментарій: опитувальник “Структура і рівень професійної відповідальності” Н. Макеєвої (2014) і “Шкала совісності”, створена В. Мельниковим та Л. Ямпольським в адаптації І. Фурманова та Л. Пергаменщика (1998). Емпіричну базу дослідження склали державні службовці на різних етапах професійного становлення: студенти першого курсу закладу вищої освіти, що навчаються за спеціальністю “Публічне управління та адміністрування”; державні службовці першого року професійної діяльності; а також державні службовці, що мають десять і більше років служби. Результати теоретичного вивчення показали, що як інтегральні ознаки якісного характеру совісність і відповідальність виявляють себе у процесах професійної самореалізації та самоздійснення. Емпірично виявлено, що студенти, які навчаються за спеціальністю “Публічне управління та адміністрування”, характеризуються меншим усвідомленням значущості своєї діяльності, необхідності її якісного та сумлінного виконання, меншим рівнем відповідальності та переживання за результати діяльності. Державні службовці першого року своєї діяльності є менш спроможними самостійно вибудовувати плани дій та менш зорієнтованими на розгортання поля своєї активності у виборі більш оптимальних шляхів вирішення професійних завдань. Держслужбовці, що мають десять і більше років служби, є більш схильними у професійній діяльності керуватися нормами закону, соціальними і професійними вимогами та правилами. Висновки: зважаючи на те, що емпірично встановлено, що у державних службовців, які мають десять і більше років служби, переважає високий рівень совісності, а в студентів та держслужбовців-початківців – середній рівень (водночас із істотно більшою частотою низького рівня), акцентовано необхідність діагностування означених характеристик та розробки спеціальних програм їх розвитку. uk_UA
dc.subject civil servants uk_UA
dc.subject conscientiousness uk_UA
dc.subject professional responsibility uk_UA
dc.subject moral and ethical characteristics uk_UA
dc.subject corruption uk_UA
dc.subject stages of professional development uk_UA
dc.subject державні службовці uk_UA
dc.subject совісність uk_UA
dc.subject професійна відповідальність uk_UA
dc.subject морально-етичні характеристики uk_UA
dc.subject корупція uk_UA
dc.subject етапи професіогенезу uk_UA
dc.title PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AND CONSCIENTIOUSNESS OF CIVIL SERVANTS AT DIFFERENT STAGES OF PROFESSIONAL GROWTH uk_UA
dc.title.alternative ПРОФЕСІЙНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ТА СОВІСНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account