DSpace Repository

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ЕКОНОМІСТІВ

Show simple item record

dc.contributor.author Федяєва, М. С.
dc.contributor.author Федяева, М. С.
dc.contributor.author Fediaieva, М. S.
dc.date.accessioned 2019-04-24T04:21:44Z
dc.date.available 2019-04-24T04:21:44Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/8544
dc.description Федяєва, М. С. Організаційно-педагогічні умови формування інформаційно-комунікаційної компетентності студентів-економістів / М. С. Федяєва // Зб. наук. праць. Професійна освіта : методологія, теорія та технології. – Київ, 2016. – Вип. 3. – С. 188-197. uk_UA
dc.description.abstract Дослідження розкриває теоретичний апарат проблем, зокрема «інформаційно-комунікаційна компетентність студентів-економістів» визначається як важлива складова формування професійної компетентності. За результатами аналізу наукових праць, власним практичним досвідом викладання дисциплін з економіки обґрунтовано організаційно-педагогічні умови формування інформаційно-комунікаційної компетентності у майбутніх економістів. До провідних нами зараховано: побудову педагогічної системи формування інформаційно-комунікативної компетентності, що сприяє активізації пізнавальної діяльності студентів; використання широкого спектру форм, методів, прийомів, засобів активного навчання; створення сучасного інформаційного середовища; розвиток рефлексивної складової професійної підготовки. Исследование раскрывает теоретический аппарат проблем, в частности «информационно-коммуникационную компетентность студентов-экономистов», которая определяется как важная составляющая формирования профессиональной компетентности. По результатам анализа научных трудов, собственного практического опыта преподавания дисциплин по экономике, обоснованы организационно-педагогические условия формирования информационно-коммуникационной компетентности у будущих экономистов. К основным мы относим: построение педагогической системы формирования информационно-коммуникативной компетентности, которая способствует активизации познавательной деятельности студентов; использование широкого спектра форм, методов, приемов, средств активного обучения; создание современной информационной среды; развитие рефлексивной составляющей профессиональной подготовки. The research reveals the theoretical apparatus of problems, including “information and communication competence of students-economists”, that is defined as an important component in the formation of professional competence. New conditions of Ukraine’s course towards European integration occurred radical changes in economic and political spheres, which also affected the labor market. One of the conditions in training of competitive specialists is the need to provide information and communication technologies in the practice of training specialists that will contribute to success in their future careers. According to the analysis of scientific works, the own practical experience in teaching of economics disciplines, organizational and pedagogical conditions of information and communication competence of economists were grounded. To the leadingo we can include: building the pedagogical system of forming the information-communicative competence that promotes students’ cognitive activity; using a wide range of forms, methods and techniques of active learning; creating a modern information environment; reflective component development training. It should be emphasized that a future economist must possess not only knowledge, abilities and skills of selected educational sector, but also knowledge, that enable further original thinking, will form the basis of innovation activity, will contribute to successful ownership of modern technologies in different areas of production, business, and management. Analysis of the basic concepts of “competence”, “professional competence”, “information and communication competence”, “information and communication competence of future economists” made it possible to conclude that the information and communicative competence is formed primarily in the assimilation of knowledge systems, determined relevant plans and programs; “information and communication competence” is a complex and multifaceted scientific concept. Summarizing various scientific theoretical approaches, information and communication competence of future economists we define the holistic and multi specialist personal characteristics, including: a critical attitude to the constant student of perception, awareness necessary information and communication activities. This work contributes to a deep and profound professional knowledge that is the basis of the whole profession. uk_UA
dc.subject компетентність uk_UA
dc.subject професійна компетентність uk_UA
dc.subject інформаційно-комунікаційна компетентність uk_UA
dc.subject організаційно-педагогічні умови uk_UA
dc.subject компетентность uk_UA
dc.subject профессиональная компетентность uk_UA
dc.subject информационно-коммуникационная компетентность uk_UA
dc.subject организационно-педагогические условия uk_UA
dc.subject competence uk_UA
dc.subject professional competence uk_UA
dc.subject information and communication competence uk_UA
dc.subject organizational and pedagogical conditions uk_UA
dc.title ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ЕКОНОМІСТІВ uk_UA
dc.title.alternative ОРГАНИЗАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ-ЭКОНОМИСТОВ uk_UA
dc.title.alternative GUIDANCE FOR THE FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF STUDENTS ECONOMISTS uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account