DSpace Repository

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК РЕЗУЛЬТАТ УСПІШНОЇ НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Show simple item record

dc.contributor.author Рускуліс, Л. В.
dc.contributor.author Рускулис, Л. В.
dc.contributor.author Ruskulis, L. V.
dc.date.accessioned 2018-10-17T12:31:56Z
dc.date.available 2018-10-17T12:31:56Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/7258
dc.description Рускуліс, Л. В. Інтелектуальні здібності майбутнього вчителя української мови як результат успішної навчально-професійної діяльності / Л. В. Рускуліс // Науковий вісник Мукачівського держ. ун-ту. Серія : Педагогіка та психологія - 2017. - Вип. 2 (6). - С. 189–193. uk_UA
dc.description.abstract У статті проаналізовано поняття «здібність» у психолого-педагогічній літературі, з’ясовано, що в студентському віці високого рівня розвитку досягають інтелектуальні здібності; запропоновано класифікацію спеціальних лінгвістичних здібностей, до яких віднесено: академічні, мовленнєво-комунікативні, національноцентричні, чуттєво-словесні, естетичні, регулятивні-когнітивні; звернуто увагу на формування креативності майбутнього вчителя української мови й лінгвокреативності як феномена мовленнєвого спілкування; витлумачено дефініцію «метакогнітивна усвідомленість» як рівня й типу інтроспективних усвідомлень людини про свої індивідуальні інтелектуальні ресурси. В статье проанализировано понятие «способность» в психолого-педагогической литературе, установлено, что в студенческом возрасте высокого уровня развития достигают интеллектуальные способности; предложена классификация специальных лингвистических способностей, к которым отнесены: академические, национальноцентрические, коммуникативно-речевые, чувственно-словесные, эстетические, регулятивно-когнитивные; обращено внимание на формирование креативности будущего учителя украинского языка и лингвокреативности как феномена речевого общения; истолковано дефиницию «метакогнитивная осознанность» как уровня и типа интроспективных представлений человека о собственных индивидуальных интеллектуальных ресурсах. The concept of «ability» on the basis of psychological and pedagogical literature is analyzed in the article. The attention is drawn to the fact that the student’s abilities are manifested in the process of activity, but outside of it, these abilities cannot be recognized, described and characterized. It is proved that each human ability represents a way to successful, productive and creative activity in a particular sphere according to specific requirements, and constant intense work on the development of personality abilities forms his competence, opens wide opportunities for self-improvement in the chosen sphere of activity. It is found out that a high level of intellectual abilities development can be achieved in the student’s age: identification, formulation and non-standard solution of new problems; production of innovative ideas; the ability to respond quickly to changes; the ability to improve the object; the manifestation of the intellectual initiative and the creation of something new that in the methodical system of forming the subject-specific competences provides student’s individual ability to acquire knowledge, observing, understanding, analyzing and synthesizing the educational material from the disciplines of the linguistic cycle, the ability to generate innovative ideas, deepen the problem and take non-standard ways to solve it in a practical aspect. The classification of special linguistic abilities has been proposed, which include: academic abilities based on the ability to assimilate and characterize the language phenomenon (theoretical and practical aspects); speech and communicative abilities include the abilities to understand the fundamental role of language in human life, to understand that speech skills are the path to professional formation of future Ukrainian language teacher’s growth; national-centric abilities provide the ability of the Ukrainian language speaker for the language’s self-identification as the native and state; sensory and verbal abilities as the abilities to feel, perceive the image of the word, to represent the object being described, briefly, clearly and clearly express their thoughts; aesthetic abilities - the abilities to self-develop by means of language; mastery of the word; regulatory and cognitive abilities is used to know the world around with the help of the received linguistic knowledge. Special attention is paid to the formation of the creativity and linguistic creativity of the future Ukrainian language teacher. The definition of the concept of «metacognitive awareness» as the level and type of introspective human perceptions about individual intellectual resources is interpreted. uk_UA
dc.subject інтелектуальні здібності uk_UA
dc.subject спеціальні здібності студента uk_UA
dc.subject предметні компетентності uk_UA
dc.subject креативність uk_UA
dc.subject лінгвокреативність uk_UA
dc.subject метакогнітивна усвідомленість uk_UA
dc.subject интеллектуальные способности uk_UA
dc.subject специальные способности студента uk_UA
dc.subject предметные компетентности uk_UA
dc.subject креативность uk_UA
dc.subject лингвокреативность uk_UA
dc.subject метакогнитивная осознанность uk_UA
dc.subject intellectual abilities uk_UA
dc.subject students’ special abilities uk_UA
dc.subject subject-specific competences uk_UA
dc.subject creativity uk_UA
dc.subject linguistic creativity uk_UA
dc.subject metacognitive awareness uk_UA
dc.title ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК РЕЗУЛЬТАТ УСПІШНОЇ НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ uk_UA
dc.title.alternative Интеллектуальные способности будущего учителя украинского языка как результат успешной учебно-профессиональной деятельности uk_UA
dc.title.alternative Іntellectual abilities of future ukrainian language teacher as the result of his successful educational and professional activity uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account