dc.description.abstract |
У статті висвітлено питання створення Освітньої лабораторії як комплексу
освітніх установ: заклад вищої освіти–заклад загальної середньої освіти; заклад вищої
освіти–заклад дошкільної освіти. На основі аналізу вітчизняних і зарубіжних наукових
праць з’ясовано, що питання зв’язку теорії з практикою розглядається в аспекті
організації та особливостей проходження студентами різновидів педагогічних практик.
Визначено причини, які впливають на віддалення теоретичної підготовки від практичної
під час проходження практик студентами педагогічних спеціальностей. Лабораторії, які
існують (наукові, творчі, науково-освітні, лабораторія педагогічної майстерності тощо)
представлено у статтях як об’єднання освітньої спільноти для організації
різноманітних видів наукової і методичної діяльності. Автори пропонують створити
освітню лабораторію підготовки фахівців освітньої галузі, за якої студенти-педагоги
матимуть можливість спостерігати й аналізувати під керівництвом
науково-педагогічних працівників освітній процес (включно з позаурочним часом) у закладі
дошкільної освіти і закладі загальної середньої освіти. При цьому в умовах Освітньої
лабораторії здобувачі вищої освіти не впливатимуть на емоційно-психологічний стан
учнів, оскільки студенти не перебуватимуть в одній класній кімнаті з учнями. У статті
описано будівлю Освітньої лабораторії, ключовим елементом якої є скляна стіна з
відповідним затемненням, що дає змогу здобувачам вищої освіти спостерігати за
освітнім процесом у класі за скляною стіною, однак з класної кімнати
студентів-спостерігачів не видно і не чути. Відповідно до опису подано креслення
приміщення Освітньої лабораторії. Автори вважають, що створення і функціонування
Освітньої лабораторії сприятиме забезпеченню єдності теорії і практики в
комплексно-інтегрованій підготовці високоякісного і конкурентоспроможного фахівця
освітньої галузі.
The article elucidates the issue of creating the Educational Laboratory as a complex of
educational institutions: a higher education institution – an institution of general secondary
education; institution of higher education – institution of preschool education. On the basis of the
analysis of domestic and foreign scientific works, it was found that the issue of the connection
between theory and practice is considered in the aspect of organization and peculiarities of the
students' passage of various pedagogical practices. The reasons that affect the distance between
theoretical training and practical training during internships by students of pedagogical
specialties have been determined. The article describes the building of the Educational
Laboratory, the key element of which is a glass wall with appropriate blackout, which allows
students of higher education to observe the educational process in the classroom behind the glass
wall, but the observing students cannot be seen or heard from the classroom. Laboratories that
exist (scientific, creative, scientific and educational, laboratory of pedagogical skills, etc.) are
presented in the articles as a union of the educational community for the organization of various
types of scientific and methodical activities. The authors propose to create an educational
laboratory for the training of specialists in the field of education, where student-teachers will
have the opportunity to observe and to analyze the educational process (including after school
hours) in preschool and general secondary education institutions under the guidance of scientific
and pedagogical workers. At the same time, in the conditions of the Educational Laboratory,
students of higher education will not affect the emotional and psychological state of students,
since students will not be in the same classroom with students. According to the description, a
drawing of the building of the Educational Laboratory is provided. The authors believe that the
creation and functioning of the Educational Laboratory will contribute to ensuring the unity of
theory and practice in the complex and integrated training of a high-quality and competitive
specialist in the field of education. |
uk_UA |