DSpace Repository

Psychological and pedagogical experiment of research into the rehabilitation impact of typhlo devices on the formation of people with visual impairments

Show simple item record

dc.contributor.author Popovych, I.
dc.contributor.author Kostenko, T.
dc.contributor.author Petrykina, A.
dc.contributor.author Los, O.
dc.contributor.author Legkiy, O.
dc.contributor.author Palamar, O.
dc.contributor.author Попович, І. С.
dc.contributor.author Костенко, Т. М.
dc.contributor.author Петрикіна, А. С.
dc.contributor.author Лось, О. М.
dc.contributor.author Легкий, О. М.
dc.contributor.author Паламар, О. М.
dc.date.accessioned 2022-07-14T10:15:02Z
dc.date.available 2022-07-14T10:15:02Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/16452
dc.description Kostenko, T., Petrykina, A., Los, O., Legkiy, O., Palamar, O., & Popovych, I. (2022). Psychological and pedagogical experiment of research into the rehabilitation impact of typhlo devices on the formation of people with visual impairments. Amazonia Investiga, 11(52), 175-185. https://doi.org/10.34069/AI/2022.52.04.19 uk_UA
dc.description.abstract The aim of the article is to study the rehabilitation effect of typhlo devices on the formation of the cognitive sphere of the personality of a school student with visual impairments with the help of psychological and pedagogical experiment. Materials and methods. The research was conducted as a psychological and pedagogical experiment. The following information technologies were used with the help of typhlo devices: “RUBY”; “SAPPHIRE”; “PEARL”; “TOPAZ”; “ONIX”; “SARA CE”; “PIEX TALK”; “TOUCH MEMO”; “FOCUS 40 BLUE”. Results. Significant differences in the use of typhlo devices with information technology were identified in the experimental and control groups (t=2.0-6.1; р<.01; р<.05): “RUBY”; “SAPPHIRE”; “PEARL”; “TOPAZ”; “SARA CE”; “PIEX TALK”; “FOCUS 40 BLUE”. The absence of significant differences was identified (t=1.5-1.6; р>.05): “ONIX”; “TOUCH MEMO”. It has been proved that implementing the recommended information technology increases interest in lessons, promotes cognitive activity, and enhances the school student’s creative potential. Conclusions. It was generalized that using typhlo devices during the work of school students with visual impairments allowed them to personalize their learning as much as possible, making the learning process creative and investigational. Метою статті є дослідження реабілітаційного впливу тифлоприладів на формування пізнавальної сфери особистості школяра з порушеннями зору. Матеріали і методи. Дослідження проведено у формі психолого-педагогічного експерименту. За допомогою тифлоприладів було задіяно такі інформаційні технології: “RUBY”; “SAPPHIRE”; “PEARL”; “TOPAZ”; “ONIX”; “SARA CE”; “PIEX TALK”; “TOUCH MEMO”; “FOCUS 40 BLUE”. Результати. Констатовано достовірні відмінності застосування тифлоприладів з інформаційними технологіями у експериментальній і контрольній групах: “RUBY” (t=4.3; р<.01); “SAPPHIRE” (t=5.2; р<.01); “PEARL” (t=2.0; р<.05); “TOPAZ” (t=4.7; р<.01); “SARA CE” (t=5.2; р<.01); “PIEX TALK” (t=3.8; р<.01); “FOCUS 40 BLUE” (t=6.1; р<.01). Констатовано відсутність достовірних відмінностей: “ONIX” (t=1.6; р>.05); “TOUCH MEMO” (t=1.5; р>.05). Доведено, що реалізація запропонованих інформаційних технологій сприяє підвищенню інтересу до уроків, активізує пізнавальну активність, розвиває творчий потенціал учня. Висновки. Узагальнено, що застосування тифлоприладів під час роботи учнів з порушеннями зору дало змогу максимально індивідуалізувати навчання, зробити процес навчання творчим, дослідницьким. uk_UA
dc.subject special psychology uk_UA
dc.subject typhlo devices uk_UA
dc.subject basic competencies uk_UA
dc.subject cognitive sphere uk_UA
dc.subject inclusive educational process uk_UA
dc.subject спеціальна психологія uk_UA
dc.subject тифлоприлади uk_UA
dc.subject базові компетентності uk_UA
dc.subject когнітивна сфера uk_UA
dc.subject інклюзивний освітній процес uk_UA
dc.title Psychological and pedagogical experiment of research into the rehabilitation impact of typhlo devices on the formation of people with visual impairments uk_UA
dc.title.alternative Психолого-педагогічний експеримент дослідження реабілітаційного впливу тифлоприладів на формування особистості з порушеннями зору uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Факультет психології, історії та соціології
    Кафедра соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології. Кафедра психології. Кафедра історії, археології та методики викладання. Кафедра філософії та соціально-гуманітарних наук

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account