DSpace Repository

ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У ЗАКЛАДІ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Show simple item record

dc.contributor.author Шкуропат, А. В.
dc.contributor.author Головченко, І. В.
dc.contributor.author Юріна, Ю. М.
dc.contributor.author Shkuropat, A.
dc.contributor.author Golovchenko, I.
dc.contributor.author Yurina, Y.
dc.date.accessioned 2022-01-24T13:13:41Z
dc.date.available 2022-01-24T13:13:41Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/16006
dc.description Шкуропат, А. В. Формування компетентностей у майбутніх вчителів біології та основ здоров’я у закладі середньої освіти / А. В. Шкуропат, І. В. Головченко, Ю. М. Юріна // Вісник Черкаського нац. ун-ту ім. Б. Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. - 2021. - Вип. 2. - С. 188-193. uk_UA
dc.description.abstract Освітньо-професійна програма спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я люди- ни) є правовими документами, що визначають компетентнісні вимоги у підготовці фахівців. Побудова освітньо-професійної програми на компетентнісному підході може переорієнту- вати навчання з процесу на результат освіти в діяльнісному та особистісно орієнтованому вимірі. У освітньо-професійній програмі компе- тентності здобувача поділені на три складові частини: інтегральну, загальні та фахові (предметні). Проаналізовано результати анкетування вчителів біології та основ здоров’я та встанов- лено, що кожна із зазначених у освітній про- грамі компетентностей вважалася доцільною для вивчення не менш ніж 80% опитаних. Найбільшу дискусію викликали фахові компе- тентності 8, 13, 14, що, можливо, пов’язано із складністю питань, які необхідно вивчити та засвоїти для набуття цих компетентностей. Переважна більшість вчителів відмітила, що у освітній програмі перераховані всі необхідні компетентності для формування майбутнього вчителя біології та основ здоров’я. Тому запро- понований перелік загальних та фахових ком- петентностей вважаємо вичерпним для підго- товки вчителів біології та основ здоров’я у се- редній школі. Introduction. Competence approach to the formation of a specialist in the specialty 014 Secondary education (biology and human health) does not involve the transfer of ready-made knowledge to applicants, and the formation of their vital competencies. First of all, this approach will help to master the acquisition of the necessary information, gain experience in applying knowledge, development and implementation of their own abilities and inclinations. The purpose of this article is to analyze the list of general and professional competencies in the structure of training of future specialists - teachers of biology and basics of health. Research methods - analysis, synthesis, questionnaires. Results. The leading task of the competence approach in education is to combine scientific knowledge and the world of human needs to ensure independent activity. However, the implementation of such an approach is possible only in the case of additional involvement of comprehensive personal development. Educational-professional program in the specialty 014 Secondary education (biology and human health) is a legal document that defines the requirements for competence in training. Building an educational-professional program on a competency-based approach can reorient learning from process to learning outcome in terms of activity and personality. In the educational-professional program, the applicant's competencies are divided into three components: holistic, general and professional (subject). Originality. The article for the first time conducted a survey of teachers of biology and basics of health with the aim and clarified their opinion on the feasibility of certain professional competencies in the educational program. Conclusion. According to a survey of biology and health professors, each of the competencies listed in the curriculum was considered suitable for study by at least 80% of respondents. Professional competencies 8, 13, 14 have caused the most discussion, which may be due to the complexity of the issues that need to be studied and mastered to acquire these competencies. The vast majority of teachers noted that the educational program lists all the necessary competencies for the formation of future teachers of biology and basics of health. Therefore, we consider the proposed list of general and professional competencies to be comprehensive for the training of biology and health teachers in secondary school. uk_UA
dc.subject освітня програма uk_UA
dc.subject компетентності uk_UA
dc.subject вчитель біології uk_UA
dc.subject вчитель основ здоров’я uk_UA
dc.subject educational program uk_UA
dc.subject competencies uk_UA
dc.subject biology teacher uk_UA
dc.subject health basics teacher uk_UA
dc.title ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У ЗАКЛАДІ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ uk_UA
dc.title.alternative FORMATION OF COMPETENCIES IN FUTURE TEACHERS OF BIOLOGY AND FUNDAMENTALS OF HEALTH IN SECONDARY EDUCATION uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account