DSpace Repository

СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ПОДХОДОВ К ПЕДАГОГИЧЕСКОМУ МОДЕЛИРОВАНИЮ В ОТЕЧЕСТВЕННОЙ И ЗАРУБЕЖНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРАКТИКЕ

Show simple item record

dc.contributor.author Слюсаренко, Н. В.
dc.contributor.author Матросова, И. Г.
dc.contributor.author Матросова, І. Г.
dc.contributor.author Slyusarenko, N. V.
dc.contributor.author Matrosova, I. G.
dc.date.accessioned 2020-10-02T09:39:59Z
dc.date.available 2020-10-02T09:39:59Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/12255
dc.description Слюсаренко, Н. В. Сравнительный анализ подходов к педагогическому моделированию в отечественной и зарубежной образовательной практике / Н. В. Слюсаренко, И. Г. Матросова // Педагогічний альманах : зб. наук. праць / редкол. : В. В. Кузьменко (голова) та ін. - Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2016. - Вип. 32. - С. 54-59. uk_UA
dc.description.abstract В статье рассмотрены тенденции развития моделей педагогического дизайна в зарубежной и отечественной образовательной практике в условиях информатизации образования. Авторы констатируют, что базовыми подходами в создании моделей педагогического дизайна являются системный и конструктивистский. Последний характеризуется выраженной гуманистической направленностью, ориентацией на саморазвитие студента. Конструктивистский подход к созданию моделей педагогического дизайна является перспективным в условиях развития использования инновационной информационной обучающей среды, которая не только позволит генерировать новые идеи, знания, а так же будет способствовать развитию творческого потенциала обучающихся. У статті розглянуто тенденції розвитку моделей педагогічного дизайну в зарубіжній і вітчизняній освітній практиці в умовах інформатизації освіти. Автори констатують, що базовими підходами у створенні моделей педагогічного дизайну є системний і конструктивістський. Останній характеризується вираженою гуманістичною спрямованістю, орієнтацією на саморозвиток студента. Конструктивістський підхід до створення моделей педагогічного дизайну є перспективним в умовах розвитку використання інноваційного інформаційного навчального середовища, не тільки дозволяє генерувати новітні ідеї, знання, а також сприятиме розвитку творчого потенціалу тих, хто навчається. Tendencies of pedagogical design’s models development in foreign and domestic educational practice in the context of informatization of education are considered in the article. The authors conclude that the basic approaches in the models’ instructional design creation are systemic and constructivist. The systematic approach provides to include in the pedagogical design’s models four essential components such as input – output – feedback – correction, with the obligatory repetition of this cycle for process optimization to achieve the main objective of a certain system. The constructivist approach does not involve a rigid definition of the stages in the learning model; the accent focuses on creating a constructive learning environment for learning and cognitive activity of students, which has a significant degree of variability, freedom and independence. It is characterized by an evident humanistic orientation focusing on student’s personal development. The constructivist approach to creating pedagogical design’s models is prospective in the context of development the usage of the innovative learning environment that allows not only to generate new ideas, knowledge, but to promote the development of students’ creative potential. uk_UA
dc.subject педагогический дизайн uk_UA
dc.subject модели педагогического дизайна uk_UA
dc.subject системный подход uk_UA
dc.subject конструктивистский подход uk_UA
dc.subject педагогічний дизайн uk_UA
dc.subject моделі педагогічного дизайну uk_UA
dc.subject системний підхід uk_UA
dc.subject конструктивістський підхід uk_UA
dc.subject pedagogical design uk_UA
dc.subject pedagogical design’s models uk_UA
dc.subject systematic approach uk_UA
dc.subject constructivist approach uk_UA
dc.title СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ПОДХОДОВ К ПЕДАГОГИЧЕСКОМУ МОДЕЛИРОВАНИЮ В ОТЕЧЕСТВЕННОЙ И ЗАРУБЕЖНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРАКТИКЕ uk_UA
dc.title.alternative ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ У ВІТЧИЗНЯНІЙ І ЗАРУБІЖНІЙ ОСВІТНІЙ ПРАКТИЦІ uk_UA
dc.title.alternative A COMPARATIVE ANALYSIS OF APPROACHES TO PEDAGOGICAL MODELLING OF DOMESTIC AND FOREIGN EDUCATIONAL PRACTICE uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account