DSpace Repository

В. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ВПЛИВ СІМ’Ї ТА ШКОЛИ НА ПРОЦЕС СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДИТИНИ (50-70-ТІ РОКИ ХХ СТОЛІТТЯ)

Show simple item record

dc.contributor.author Дереш, В. С.
dc.contributor.author Deresh, V. S.
dc.date.accessioned 2020-06-30T07:18:34Z
dc.date.available 2020-06-30T07:18:34Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/10973
dc.description Дереш, В. С. В. Сухомлинський про вплив сім’ї та школи на процес соціалізації дитини (50–70-ті роки ХХ століття) / В. С. Дереш // Педагогічний альманах : зб. наук. праць / редкол. : В. В. Кузьменко (голова) [та ін.]. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2014. – Вип. 23. – С. 234–241. uk_UA
dc.description.abstract У статті на основі аналізу педагогічної спадщини В. Сухомлинського розглядаються погляди педагога-новатора стосовно соціалізації дитини у сім’ї та впливу школи на формування особистості дитини і підвищення педагогічних знань батьків учнів. Окрема увага звертається на розкриття поняття «мудрість батьківської любові», характеризуються види безглуздої любові батьків до дітей. Висвітлюються основні ідеї заслуженого вчителя стосовно ролі дитини в родині, вміння батьків користуватися батьківською владою і авторитетом для успішної соціалізації підростаючої особистості. Також відзначено, що в діяльності Павлиської школи одне з головних місць посідала організація сімейно-шкільного виховання та підготовка молоді до сімейного життя і виховання дітей. В статье на основе анализа педагогического наследия В. Сухомлинского рассматриваются взгляды педагога-новатора о социализации ребенка в семье и влиянии школы на формирование личности ребенка, повышении педагогических знаний родителей учащихся. Отдельное внимание обращается на раскрытие понятия «мудрость родительской любви», характеризуются виды бессмысленной любви родителей к детям. Освещаются основные идеи заслуженного учителя о роли ребенка в семье, умении родителей пользоваться родительской властью и авторитетом для успешной социализации подрастающей личности. Также отмечено, что в деятельности Павлышской школы одно из главных мест занимала организация семейно-школьного воспитания и подготовка молодежи к семейной жизни и воспитанию детей. Having based on Sukhomlynsky’s pedagogical heritage analysis, the author of the given article reviews the teacher and innovator’s attitudes towards a child’s socialization in the family and school influence on his forming, an increase of students parents’ pedagogical knowledge. Special attention is paid to the disclosure of the «the wisdom of parental love»concept, characterized by types parental silly love to children (admiration love, despotic and repurchase love), which do not represent the wisdom of parenting. The honored teachers basic ideas and reflections on the child’s role in the family, the ability of parents touse their power and authority for the younger person’s successful socialization have been highlighted. Also it has been statedthat the Pavlysh school activities aimed at family-school education and youth preparation for family life and parenting took one of the main places. The author reviews the experience of the teaching staff with groups of Pavlysh parental school, and the subject of studies that included various areas of teacher education parents. Determined by the shape of the school with parents who contributed to the socialization of children in the family: lectures, seminars, educational workshops, school parent conferences, school for parents, group and individual consultations and discussions on education and training of children. In the specific examples presented in the article the influence of customs and traditions of the school on the state family education («Father’s Day», «sacred books», «Feast of Roses,» «Mother’s Day») have been revealed. It has been marked that in modern social and cultural conditions of our country, it will facilitate the successful socialization of the child in the family. uk_UA
dc.subject сім’я uk_UA
dc.subject соціалізація uk_UA
dc.subject формування дитини uk_UA
dc.subject сімейне виховання uk_UA
dc.subject сімейно-шкільне виховання uk_UA
dc.subject школа батьків uk_UA
dc.subject мудрість батьківської любові uk_UA
dc.subject семья uk_UA
dc.subject социализация uk_UA
dc.subject формирование ребенка uk_UA
dc.subject семейное воспитание uk_UA
dc.subject семейно-школьное воспитание uk_UA
dc.subject школа родителей uk_UA
dc.subject мудрость родительской любви uk_UA
dc.subject family uk_UA
dc.subject socialization uk_UA
dc.subject forming the child uk_UA
dc.subject family education uk_UA
dc.subject family and school education uk_UA
dc.subject parental school uk_UA
dc.subject the wisdom of parental love uk_UA
dc.title В. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ВПЛИВ СІМ’Ї ТА ШКОЛИ НА ПРОЦЕС СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДИТИНИ (50-70-ТІ РОКИ ХХ СТОЛІТТЯ) uk_UA
dc.title.alternative В. СУХОМЛИНСКИЙ О ВЛИЯНИИ СЕМЬИ И ШКОЛЫ НА ПРОЦЕСС СОЦИАЛИЗАЦИИ РЕБЕНКА (50-70-Е ГОДЫ ХХ ВЕКА) uk_UA
dc.title.alternative V. SUKHOMLINSKY ABOUT FAMILY AND SCHOOL INFLUENCE ON CHILDREN’S SOCIALIZATION PROCESS (50-70 YEARS OF THE TWENTIETH CENTURY) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Факультет психології, історії та соціології
    Кафедра соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології. Кафедра психології. Кафедра історії, археології та методики викладання. Кафедра філософії та соціально-гуманітарних наук

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account