DSpace Repository

СПОРТИВНА ПІДГОТОВКА УЧНІВ ЛІЦЕЮ НА ЗАНЯТТЯХ З ВОЛЕЙБОЛУ

Show simple item record

dc.contributor.author Шалар, О. Г.
dc.contributor.author Гузар, В. М.
dc.contributor.author Решотка, Н. О.
dc.contributor.author Решетка, Н.
dc.contributor.author Shalar, O.
dc.contributor.author Guzar, V.
dc.contributor.author Reshotka, N.
dc.date.accessioned 2019-02-13T07:44:15Z
dc.date.available 2019-02-13T07:44:15Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/8329
dc.description Шалар, О. Г. Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу [Текст] / О. Г. Шалар, В. М. Гузар, Н. О. Решотка // Спортивные игры : научный журнал. – Харьков : ХГАФК, 2019. – № 1(11). - С. 58-66. uk_UA
dc.description.abstract Волейбол є однією з основних i невід’ємних частин змісту уроків фізичної культури i факультативних занять, фізкультурно-оздоровчих заходів i спортивних розваг в режимі шкільного дня, позакласної роботи з фізичного виховання школярів і учнівської молоді. Важко знайти колектив фізичної культури, у якому не було б волейбольної секції. Правильно організовані заняття з волейболу є хорошим методом всебічного фізичного розвитку школярів, котрі займаються і сприяють рішенню важливих виховних завдань. Цель: совершенствование методики подготовки учащихся лицея на занятиях волейболом. Материал и методы: исследование проводилось со старшеклассниками Херсонского физико-технического лицея при изучении модуля «Волейбол». Обучение и совершенствование техники игры в волейбол учащихся лицея проводилось на академических занятиях по физической культуре в течение января-марта 2018 года. Продолжительность каждого занятия – 80 минут. Изучался и сравнивался уровень технической подготовленности старшеклассников по четырем тестовыми упражнениями и оценивались основы знаний по истории и правилам игры в волейбол. Результаты установлено, что изменились к лучшему высокие показатели в передачах мяча у девушек (на 25 %) и юношей (на 8,5 %). Улучшение высокого уровня состоялось у юношей (на 13,5 %) и у девушек (на 12,5 %) в подачах мяча. Существенно изменились показатели старшеклассников за выполнением нападающего удара и приема мяча снизу. Высокие показатели улучшились на четверть у девушек (25 %) и на треть у юношей (31 % и 31,5 % соответственно). В пользу эффективности примененной методики говорит тот факт, что почти отсутствуют низкие показатели (за исключением подач мяча у девушек – 12,5 %). Высокие показатели знаний основ волейбола у девушек улучшились в отличие от предыдущих на 22,5 %, также улучшились и достаточные показатели на 33,5 %. Выводы : эффективность данной методики доказана улучшением учениками техники выполнения всех элементов волейбола. Это можно связать с успешным освоением старшеклассниками определенных теоретических знаний по волейболу. Volleyball is one of the main and integral parts of the content of physical education lessons and optional classes, physical education and recreational activities and sports activities in the school day, extra-curricular work on the physical education of schoolchildren. It is difficult to find a collective of physical culture, in which there would be no volleyball section. Properly organized volleyball lessons are a good method for the comprehensive physical development of schoolchildren who are involved and contribute to the decision of important educational tasks. Purpose: Improvement of the methodology of preparation of students of lyceum at volleyball classes. Material and methods: the study was conducted with high school students of the Kherson Physico-Technical Lyceum in the study of the Volleyball module. Training and improvement of the lyceum students' volleyball techniques was conducted in academic classes in physical culture during January-March 2018. The duration of each class is 80 minutes. The level of technical preparedness of high school students was studied and compared by four test exercises and the basics of knowledge on the history and rules of the game of volleyball were assessed. Results: showed that the high rates in ball passes for girls (by 25%) and for boys (by 8.5%) changed for the better. A high level improvement took place in boys (by 13.5%) and in girls (by 12.5%) in ball pitches. Significantly changed the performance of high school students for the performance of the attack hit and the ball from the bottom. The high rates improved by a quarter among girls (25%) and by a third among boys (31% and 31.5%, respectively). The fact that there are almost no low rates (with the exception of ball feeds for girls -12.5%) speaks in favor of the efficiency of the applied technique. The high rates of knowledge of the basics of volleyball for girls improved by 22.5% in contrast to the previous ones, and sufficient indicators also improved by 33.5%. Conclusions: the effectiveness of this technique is proved by the students improving the technique of performing all the elements of volleyball. This can be associated with the successful development of certain theoretical knowledge of volleyball by high school students. uk_UA
dc.subject волейбол uk_UA
dc.subject старшокласники uk_UA
dc.subject техніка uk_UA
dc.subject передача м’яча uk_UA
dc.subject подача uk_UA
dc.subject прийом м’яча знизу uk_UA
dc.subject нападаючий удар uk_UA
dc.subject знання uk_UA
dc.subject волейбол uk_UA
dc.subject старшеклассники uk_UA
dc.subject техника uk_UA
dc.subject передача мяча uk_UA
dc.subject подача uk_UA
dc.subject прием мяча снизу uk_UA
dc.subject нападающий удар uk_UA
dc.subject знания uk_UA
dc.subject volleyball uk_UA
dc.subject high school student uk_UA
dc.subject technique uk_UA
dc.subject passing the bal uk_UA
dc.subject giving uk_UA
dc.subject taking the ball from the bott uk_UA
dc.subject attacking blow uk_UA
dc.subject knowledge uk_UA
dc.title СПОРТИВНА ПІДГОТОВКА УЧНІВ ЛІЦЕЮ НА ЗАНЯТТЯХ З ВОЛЕЙБОЛУ uk_UA
dc.title.alternative СПОРТИВНАЯ ПОДГОТОВКА УЧАЩИХСЯ ЛИЦЕЯ НА ЗАНЯТИЯХ ВОЛЕЙБОЛОМ uk_UA
dc.title.alternative Sport training in schools in volleyball uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account