DSpace Repository

THE EVOLUTION OF ATTITUDE TOWARDS THE PEOPLE WITH PSYCO-PHYSICAL DISABILITIES

Show simple item record

dc.contributor.author Gatsoeva, L. S.
dc.contributor.author Гацоєва, Л. С.
dc.contributor.author Гацоева, Л. С.
dc.date.accessioned 2018-12-21T08:44:06Z
dc.date.available 2018-12-21T08:44:06Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/7937
dc.description Gatsoeva, L. (2017). THE EVOLUTION OF ATTITUDE TOWARDS THE PEOPLE WITH PSYCO-PHYSICAL DISABILITIES. Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society, (3(39), 23-28. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2017-03-23-28 uk_UA
dc.description.abstract The latest scientific studies proved, that 18 % of men and women with disorders of musculoskeletal system and 12 % of blind believe that the main problems for disabled people is not so variety of restrictions (means of communication or movement, etc.), as much as lack of social participation, shortcomings of legal and technical nature, what in general reinforce the social inequality between people. The problem of relationship between society and individuals with disabilities has always existed. It remains highly relevant today. A retrospective approach to the study of the past experience allows us to see current issues in the process of their formation, accumulation, development, transformation and consider them according to the specific circumstances of the historical period. The purpose of the study to explore the evolutionary path of relations between society and individuals with psycho-physical disabilities Material and Methods. According to the purpose we set tasks to study and analyze data from scientific sources concerning the development of relations between society and individuals with mental and physical disabilities in the historical and modern aspect. And the possibility of use of physical education in solving these problems. The purpose and tasks were implemented by methods of analysis and sharing of scientific and methodological literature and practical experience. Results. The origins of negative attitude to disability is rooted in society itself and «disability» is a social phenomenon, not a medical problem of the person. Historical analysis helps to overcome subjectivity in management activities and to define pedagogical conditions of the implementation in practice of theoretical conclusions and recommendations. Ukraine because of its geographical position absorbed both Western and Eastern culture. Thus, in the world historically formed several approaches to the formation of a model of relations between society and people with disabilities: cultural, medical, social. Conclusions. History allows us to see current issues in the process of their formation, accumulation, development, transformation. Accumulation of views (in the period of intensive development of pedagogy) about the formation of physical qualities of children with psycho-physical features has become a prerequisite for the later learning, special physical education and training for children with violations of psychophysical development in special branch of pedagogical knowledge, namely adaptive physical education. За результатами досліджень останніх років, 18 % чоловіків і жінок із порушенням опорно-рухового апарату й 12 % сліпих уважають головними проблемами для інвалідів дефіцит соціальної участі, недоліки юридичного та технічного характеру, що посилюють соціальну нерівність. Проблема у відносинах суспільства й осіб з інвалідністю існувала завжди та залишається надзвичайно актуальною й сьогодні. Ретроспективний підхід до вивчення досвіду минулого дає підставу розглядати його відповідно до конкретних обставин історичного періоду. Мета дослідження – розкрити еволюційний шлях відносин суспільства та осіб з обмеженими психофізичними можливостями. Матеріал і методи дослідження стосуються проблеми розвитку взаємин між суспільством та особами з обмеженими психофізичними можливостями в історичному й сучасному аспекті та можливість використання фізичного виховання в розв‟язанні цих проблем методами аналізу й узагальнення науково-методичної літератури та практичного досвіду. Результати дослідження. Витоки негативного ставлення до інвалідності кореняться в самому суспільстві, а отже, «інвалідність» – це більш соціальне явище, ніж медична проблема особи. Історичний аналіз сприяє подоланню суб‟єктивізму в управлінських діях, визначенню педагогічних умов реалізації на практиці теоретичних висновків. На сьогодні відокремилося декілька підходів до формування моделі відносин суспільства й інвалідів (культурологічний, медичний, соціальний). Важливу роль у боротьбі з наслідками хвороби та соціальною нерівністю для людей з особливими потребами відіграють мистецтво та спорт. Висновки. Принцип історизму дає змогу бачити актуальні питання в процесі їх зародження, накопичення, розвитку й зміни. Накопичення уявлень про формування фізичних якостей у дітей із психофізичними особливостями стало передумовою виокремлення спеціального фізичного виховання та навчання дітей із порушеннями психофізичного розвитку в спеціальну галузь педагогічних знань, а саме адаптивного фізичного виховання. По результатам исследований последних лет, 18 % мужчин и женщин с нарушениями опорно-двигательного аппарата и 12 % слепых считают, что главными проблемами для инвалидов являются дефицит социального участия, недостатки юридического и технического характера, которые и усиливают социальное неравенство. Проблема в отношениях общества и лиц с инвалидностью существовала всегда и остается чрезвычайно актуальной сегодня. Ретроспективный подход к изучению опыта прошлого позволяет рассматривать его в соответствии с конкретными обстоятельствами исторического периода. Цель исследования – изучить эволюционный путь взаимоотношений общества и лиц с ограниченными психофизическими возможностями. Материал и методы исследования касаются проблемы развития взаимоотношений между обществом и лицами с ограниченными психофизическими возможностями в историческом и современном аспекте, а также возможности использования физического воспитания в решении этих проблем, методами анализа и обобщения научно-методической литературы и практического опыта. Результаты исследования. Истоки негативных отношений к инвалидности коренятся в самом обществе. Таким образом «инвалидность» – это в большей мере социальное явление, чем медицинская проблема. Исторический анализ способствует преодолению субъективизма в управленческих действиях, определению педагогических условий реализации на практике теоретических выводов. На сегодня выделяются несколько подходов к формированию модели взаимоотношений общества и инвалидов (культурологический, медицинский, социальный). Важную роль в борьбе с последствиями своей болезни и социальным неравенством для людей с особыми потребностями играют искусство и спорт. Выводы. Принцип историзма позволяет видеть актуальные вопросы в процессе их зарождения, накопления, развития и изменения. Накопление представлений о формировании физических качеств у детей с психофизическими особенностями стало предпосылкой выделения специального физического воспитания и обучения детей с нарушениями психофизического развития в специальную отрасль педагогических знаний – адаптивное физическое воспитание. uk_UA
dc.subject history uk_UA
dc.subject disability uk_UA
dc.subject society uk_UA
dc.subject relationship uk_UA
dc.subject adaptive physical culture uk_UA
dc.subject історія uk_UA
dc.subject інвалідність uk_UA
dc.subject суспільство uk_UA
dc.subject відносини uk_UA
dc.subject адаптивне фізичне виховання uk_UA
dc.subject история uk_UA
dc.subject инвалидность uk_UA
dc.subject общество uk_UA
dc.subject отношения uk_UA
dc.subject адаптивное физическое воспитание uk_UA
dc.title THE EVOLUTION OF ATTITUDE TOWARDS THE PEOPLE WITH PSYCO-PHYSICAL DISABILITIES uk_UA
dc.title.alternative Еволюція ставлення суспільства до осіб з обмеженими психофізичними можливостями uk_UA
dc.title.alternative Эволюция отношения общества к лицам с ограниченными психофизическими возможностями uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account