DSpace Repository

РОЛЬ НОВИХ БІОПОЛІТИЧНИХ ЗНАНЬ І ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ПРОДУКУВАННЯ АБО МОДЕРНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬО-ФІЛОСОФСЬКИХ ІДЕЙ

Show simple item record

dc.contributor.author Костючков, С. К.
dc.contributor.author Kostyuchkov, S. K .
dc.date.accessioned 2017-07-11T09:13:27Z
dc.date.available 2017-07-11T09:13:27Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/3203
dc.description Костючков, С. К. РОЛЬ НОВИХ БІОПОЛІТИЧНИХ ЗНАНЬ І ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ПРОДУКУВАННЯ АБО МОДЕРНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬО-ФІЛОСОФСЬКИХ ІДЕЙ / С. К. Костючков // Гілея : науковий вісник. - К., 2015. - Вип. 97. - С. 295-299. uk_UA
dc.description.abstract У представленій статті автором розглядається роль сучасних біополітичних знань і технологій в процесі продукування нових або модернізації існуючих освітньо-філософських ідей. Наголошується, що біополітика в умовах сьогодення слугує не тільки об’єктом наукового дискурсу, але й методологічним та практичним фундаментом підвищення продуктивності й результативності, зокрема, в освітній сфері суспільного життя. Висловлено думку стосовно того, що у біополітичному аспекті адекватна вимогам сучасності освіта розуміється не тільки як засіб пізнання та засвоєння оточуючого світу, як інструмент вдосконалення адаптаційного механізму на особистісному (індивідуальному), соціальному (популяційному), загальнолюдському (видовому) рівнях, але значно ширше – як джерело продукування цивілізаційних сенсів духовного й фізичного буття. Автор підкреслює, що освіту можна розглядати як первинний соціальний тренінг вихідної природи людини, спосіб її удосконалення для цілей виробничого споживання, як інструмент обмеженого генерування суб’єктності. uk_UA
dc.description.abstract В представленной статье автором рассматривается роль современных биополитических знаний и технологий в процессе выработки новых или модернизации существующих образовательно-философских идей. Отмечается, что биополитика в сегодняшних условиях служит не только объектом научного дискурса, но и методологическим и практическим фундаментом повышения производительности и результативности, в частности, в образовательной сфере общественной жизни. Высказано мнение о том, что в биополитическом аспекте адекватное требованиям современности образование понимается не только как средство познания и усвоения окружающего мира, как инструмент совершенствования адаптационного механизма на личностном (индивидуальном), социальной (популяционном), общечеловеческом (видовом) уровнях, но значительно шире – как источник выработки цивилизационных смыслов духовного и физического бытия. Автор подчеркивает, что образование можно рассматривать как первичный социальный тренинг исходной природы человека, способ ее усовершенствования для целей производственного потребления, как инструмент ограниченного генерирования субъектности.
dc.description.abstract In the present article the author examines the role of contemporary biopolitical knowledge and technologies in the production of new or upgrading existing educational and philosophical ideas. It is noted that in terms of biopolitics today serves not only the object of scientific discourse but also methodological and practical foundation for increased productivity and efficiency, particularly in the educational sphere of public life. The opinions expressed on what aspect of biopolitical adequate requirements of our education is understood not only as a means of learning and mastering the surrounding world as a tool to improve the mechanism of adaptation the personal (individual), social (population), human (species) level, but much more – as a source of production civilizational sense of spiritual and physical being. The author stresses that education is seen as the primary initial training social nature of man, the way of improvement for the purpose of industrial consumption as a tool to generate limited subjectivity. In the present article the author examines the role of contemporary biopolitical knowledge and technologies in the production of new or upgrading existing educational and philosophical ideas. It is noted that in terms of biopolitics today serves not only the object of scientific discourse but also methodological and practical foundation for increased productivity and efficiency, particularly in the educational sphere of public life. The opinions expressed on what aspect of biopolitical adequate requirements of our education is understood not only as a means of learning and mastering the surrounding world as a tool to improve the mechanism of adaptation the personal (individual), social (population), human (species) level, but much more – as a source of production civilizational sense of spiritual and physical being. The author stresses that education is seen as the primary initial training social nature of man, the way of improvement for the purpose of industrial consumption as a tool to generate limited subjectivity.
dc.subject біополітика uk_UA
dc.subject система освіти uk_UA
dc.subject освітньо-філософська ідея uk_UA
dc.subject виховання uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.subject громадянське суспільство uk_UA
dc.subject особистість uk_UA
dc.subject адаптація uk_UA
dc.subject ноосферна гармонія uk_UA
dc.subject біос uk_UA
dc.subject биополитика uk_UA
dc.subject система образования uk_UA
dc.subject образовательно-философская идея uk_UA
dc.subject воспитание uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.subject гражданское общество uk_UA
dc.subject личность uk_UA
dc.subject адаптация uk_UA
dc.subject ноосферная гармония uk_UA
dc.subject биос uk_UA
dc.subject biopolitics uk_UA
dc.subject the education system uk_UA
dc.subject educational and philosophical idea of education uk_UA
dc.subject culture uk_UA
dc.subject civil society uk_UA
dc.subject identity uk_UA
dc.subject adaptation uk_UA
dc.subject noosphere harmony bios uk_UA
dc.title РОЛЬ НОВИХ БІОПОЛІТИЧНИХ ЗНАНЬ І ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ПРОДУКУВАННЯ АБО МОДЕРНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬО-ФІЛОСОФСЬКИХ ІДЕЙ uk_UA
dc.title.alternative Роль новых биополитических знаний и технологий в процессе делания или модернизации образовательно-философских идей uk_UA
dc.title.alternative Biopolitical role of new knowledge and technologies in the process of producing or upgrading educational and philosophical ideas uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account